Partners

We streven er binnen de school naar ons partnerschap met ouders intensief vorm te geven. We willen het partnerschap vormgeven vanuit samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. De school laat in woord en gedrag zien dat ouders erkend en beschouwd worden als partner in onderwijs en opvoeding en houdt hierbij rekening met diversiteit in achtergronden. We streven naar samenwerking op zo’n manier dat de thuissituatie en de schoolsituatie elkaar versterken en waarbij ouders zich gedeeld verantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling en educatie van hun kind. Een partner waarmee wij gericht samenwerken is Spelenderwijs middels de Voorschool. Op de voorschool worden kinderen spelenderwijs voorbereid op goed onderwijs op de Ariensschool. De nadruk ligt op de mondelinge taalvaardigheid en woordenschat. Als de kinderen op de Voorschool zijn geweest zal de stap naar groep 1 van de basisschool veel minder groot zijn. De samenwerking met de VVE moet leiden tot een doorgaande leerlijn van voorschool naar school. Gericht partnerschap betekent dat onze partners onze school, ons onderwijs, versterken.

Brede school Hoograven

Doel en doelgroep van de Brede Scholen, vastgesteld door schoolbesturen en gemeente (september 2023):  

“We streven naar gelijke kansen door ongelijk te investeren. We zorgen dat kinderen voor wie dit niet vanzelfsprekend is, een rijk en breed aanbod krijgen op cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Dat doen door we door inzet op cultuur, sport, ontmoeten, digitale vaardigheden en democratisch burgerschap, in verbinding met ouders en door verbinding tussen voorschools ontwikkelen, binnenschools en buitenschools leren.”  

De Ariënsschool maakt deel uit van Brede School Zuid. In Utrecht zijn 54 Brede scholen, verdeeld over zeven wijken.  

De ambitie van de Brede School:  

Brede School Utrecht werkt samen met scholen en professionals in de wijk. Met oog voor het welzijn van kinderen van 2,5 jaar tot einde basisschool richten wij ons op de brede ontwikkeling. Wij hebben speciale aandacht voor kinderen voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is. 

Hoe doen wij dat?  

Elke Brede School organiseert activiteiten na (en soms ook onder) schooltijd. Leerlingen van de Ariënsschool kunnen zich via de website https://www.doemeebredeschoolutrecht.nl/ aanmelden voor deze activiteiten. Plaatsing van de kinderen gebeurt door de coördinator van de Brede School, in overleg met de school.  

Hoe werken we? 

Elke wijk heeft een Kernteam, dat is het platform in de wijk. Hier komen de aangesloten basisscholen (de Brede scholen in de wijk) en partnerorganisaties DOCK, SportUtrecht en de voorschoolse educatie samen om kennis te delen en met elkaar af te speken aan welke speerpunten de Brede school werkt. Ook bepaalt het Kernteam welke activiteiten de Brede school organiseert voor kinderen vanaf 2,5 jaar. Coördinatoren in de wijken gaan vervolgens aan de slag met de planning en organisatie van de activiteiten.  

Vragen of contact?  

Heeft u vragen of wil u meer weten over de Brede School en onze werkwijze? Dan kunt u terecht bij een van de coördinatoren van de Brede School in uw wijk. Mailadressen zijn te vinden op de website. 

Lees meer over de Brede school op http://www.bredeschoolutrecht.nl/hoograven

Volg de Brede School op Twitter: https://twitter.com/bshoograven]

HU

Onze school is verbonden aan de HU als partner in opleiden en ontwikkelen. Wij willen een bijdrage leveren aan het opleiden van kwalitatief goede leerkrachten. Wij bieden stageplaatsen aan studenten van de HU. Onze leerkrachten begeleiden deze studenten tot startbekwame leerkrachten.

Het Filiaal 

Met muziektheatergezelschap het Filiaal hebben we een 'creatief partnerschap'. Docenten van het Filiaal komen jaarlijks theaterlessen geven, en ondersteunen bij de afscheidsmusical van groep 8. 

ZIEN in de Klas

ZIEN in de Klas richt zich op het meebouwen aan een sterke basis binnen de klas en de school, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. Binnen onze schoolbegeleiding kijken we samen naar wat leerlingen wél kunnen en werken we aan een optimale basisondersteuning.